بهگزارش خبرنگار میراثآریا، حسن نجفی سولاری، مدرس دانشگاههای تهران و فارابی با تبریک عید غدیر خم در این نشست گفت: «در جلسات گذشته، شش سرفصل مطرح شد که ابعاد فضای مجازی، ویژگیهای فضای مجازی برای میراث فرهنگی و گردشگری و انواع رسانهها و تفاوت آنها در فضای مجازی، دستهبندی مخاطبان و کاربران فضای مجازی و شیوههایی که این کاربران را تبدیل به وفاداران میراث فرهنگی میکند مطرح کردیم. در این جلسه تمرکز بر این است که چطور از طریق فضای مجازی کاری کنیم که پیام ما را دریافت کنند و اگر جایی مطلبی مطرح شد به نفع میراث فرهنگی موضع بگیرند و نسبت به آن حساسیت نشان دهند.»
وی افزود: «گروهی از نظریهپردازان، پیام را مانند گلولهای میدانند که اگر در جهت درست پرتاب شود، مخاطب را به سمت شما میآورد اما گروهی دیگر معتقدند کاربر منفعل نیست و پیام را انتخاب میکند. کاربرانی هم از بین رسانهها، رسانه منتخب خود را دنبال میکنند و پیام او را میگیرند که به این گروه کاربران هوشمند گفته میشود. اساسا ما کاربر را مشارکتجو تلقی میکنیم و باید او را مشارکت دهیم. برای وفادارسازی، این مدل تکنیک خوبی است بنابراین تکنیک کار ما بر پایه کاربر مشارکت جو است.»
نجفی سولاری در ادامه تصریح کرد: «هابرماس، تئوری حوزه عمومی را مطرح میکند و میگوید فضای مجازی این قدرت را دارد که هر جا وارد فضای زندگی مردم شود ابزار پرقدرتی برای وفادارسازی باشد. زیگارنیک مساله توانمندسازی ذهن را مطرح میکند، او معتقد است اگر چیزی را مطرح کنید که نمیتوانید کامل آن را مطرح کنید حتما همه برای مطرح کردن آن بسیج میشوند. برای راهنمایی و محبت کردن به گردشگران خارجی هم از این روش میتوان استفاده کرد.»
این پژوهشگر رسانه و فضای مجازی تاکید کرد: «سختترین بخش در مرحله اقناع در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وفادارسازی است. یعنی علاوه بر قانع کردن مخاطب را قانع کنیم که ایمان بیاورد و همان کاری را که ما میخواهیم انجام دهد.از این تکنیکها در خانوادهتان هم میتوانید استفاده کنید. اولین تکنیک این است که از مشترکات کاربران باید استفاده کرد. در هر استانی اساسا یک پس زمینه فکری و فرهنگی مشترک وجود دارد که باید از آنها برای اقناع مخاطب استفاده کرد. اول باید در خودتان یک فرض ایجاد کنید که حق با من است و اگر بگوییم حفاظت از میراث فرهنگی یک حق است این را میتوان به عنوان یک حق تلقی کرد. در غیر این صورت هرچه در فضای مجازی تلاش کنید به مرحله قانع کردن مخاطب نمیرسید و کار اداری از سر جبر به نتیجه نمیرسد.»
او افزود: «تکنیک بعدی برای رسیدن به حقانیت علاوه بر اقناع، مقاوم ایستادن بر سر آن موضوع است. بهترین تکنیک هم برای آن سوال کردن است، یعنی با سوال کردن مخاطب را به اقناع برسانی و با تعدادی سوال از مخاطب که به درستی طراحی شده باشد، او را به فکر کردن وادار کنیم. تکنیک چهارم این است که در فضای مجازی موردی را بپذیرید و آن را به همه تعمیم دهید. بنابراین از جزء به کل رفتن و روش قیاس در فضای مجازی میتواند موثر باشد. یعنی روشی را روی یک نفر کار کنیم و به همه تعمیم دهیم. تکنیک بعدی، استفاده از نمادها، ضرب المثل ها، قصه های کوتاه و کلمات خاص و… است. گاه به کار بردن یک ضرب المثل در یک توئیت چنان ضربه ای به کاربر میزند که برای همیشه در ذهن او می ماند. در واقع با یک جمله کوتاه می توان شوک به کاربر وارد کرد.»
این استاد علوم ارتباطات اجتماعی خاطرنشان کرد: «اگر در فضای مجازی قادر بودید که آراسازی کنید، یعنی افراد نظر دهند و جو حاکم به نحو ایده شما حاکم شود، در دست گرفتن این آرای عمومی برای اکثر موارد تاثیر بسیاری دارد.همچنین استفاده از القای نظر جمع در کلام بسیار موثر است. گاه برای وفادارسازی از تکنیک نقص استفاده میشود، برای مثال اگر مردم را بترسانید از اینکه آثار گردشگری از بین میرود باید تصویر ذهنی برای آنها ایجاد کنید، به عنوان نمونه، مساله داعش در سوریه و صدماتی که به آثار آنها وارد شد را میتوان برای مخاطب تصویرسازی کرد.»
نجفی سولاری در ادامه گفت: «اصرار به اثبات، استدلال و پیچیدگی و طولانی مطلب را جا انداختن برای مخاطب نداشته باشید، بلکه از جمله یک انسان دانشمند یا فرهیخته استان برای انتقال مفهوم خود استفاده کنید. استفاده از کلام مرجع برای وفادارسازی مخاطبان بسیار مهم است. به این موضوع دقت کنید که اراده از عقل و هوش بالاتر است، یعنی در فضای مجازی به دنبال عاقلها و باهوشها نباشید بلکه به دنبال کسانی باشید که اراده ماندن داشته باشند.»
او افزود: «نکته بعدی استفاده از لابیگری در استان است. برای مثال میتوانید جملهای ده کلمهای و زیبا بسازید و در خطبه نمازجمعه، امام جمعه آن را بگوید و در تیتر خبرها و سوتییرها در فضای مجازی از آن استفاده کنید. در واقع با لابیگری میتوان مسئولان استان را به این جملات و به کارگیری آنها وفادار کرد. تکنیک دیگر این است که پیام ما خلاصه، موجز و موثر باشد. خسته کردن وفادار اصلا مصلحت نیست. استفاده از سوتیترو کلام کوتاه و فشار بیش از حد به وفادار ایجاد نکردن، در افزایش وفادار بودن کاربران بسیار موثر است.»
او با اشاره به اهمیت اثر القایی برای ایجاد غیرمستقیم وفادار تاکید کرد: «استفاده از آثار و پیامهایی که شکل القایی دارند و مستقیم نیستند در وفادارسازی بسیار مهم هستند. از دیگر نکات، مکملسازی رسانهای است که باید بپذیرید، هر چه هم که زحمت بکشید به اندازه یک موشنگرافی و برنامه چند دقیقهای در تلویزیون موثر نخواهد بود. رسانه متمم دیگران باشید و آن را کامل کنید و مشترکا آنها را هم رسانه متمم خود کنید. در زندگی شخصی خود هم میتوانید بکارگیری این تکنیکها را تمرین کنید و هرکدام جواب داد با آنها بیشتر کار کنید.»
انتهای پیام/